Mielőtt elmerülünk a webinár szoftverek világában és bemutatnánk néhányat közülük, mindenképp tisztában kell lennünk azzal, mit is jelent a webinár szó pontosan. Természetesen nemcsak a szoftvereket ismertetjük cikkünkben, hanem adunk néhány tippet azzal kapcsolatban is, hogy milyennek kell lennie egy jó webinárnak, illetve elmondjuk mire érdemes odafigyelni a megszervezése során. Ha a koronavírus miatt te is otthonról dolgozol, akkor ez a cikk mindenképp érdekes és egyben fontos is lehet nemcsak számodra, de akár az egész kollektíva számára.
Mi az a webinár?
Maga a webinár szó az angol web és seminar szavak összekapcsolásából származik, ami magyarra lefordítva webkonferenciát jelent, de természetesen egyéb megnevezései is vannak, ilyen például a webinárium, online szeminárium vagy a webszeminárium. A webinár tehát lényegében egy élő videokonferencia. A konferencia megvalósulásának alapfeltétele az internet megléte, hisz ez biztosítja, hogy valós időben lássuk és halljuk egymást vagy a szemináriumot levezető személyt. Ha van internetünk, akkor egy regisztrációs szükséges a kiválasztott weboldalon (webinár-platform), amelyen a későbbiekben majd megvalósul a konferencia.
Az ilyenféle webes szemináriumok egyébként a 2010-es évek során terjedtek el, előtte ezeket a megbeszélgetéseket általában telefonon bonyolították le, ahol még annyira nem volt jellemző, hogy látja is egymást a két fél. Az évek során ez folyamatosan fejlődött, és a webináriumoknak köszönhetően eljutottunk mára odáig, hogy egy konferencián rész vehet akár több száz ember is egyszerre, mégpedig úgy, hogy mindenki a saját otthonában tartózkodik. De nemcsak a vállalkozók, cégek tarthatnak webináriumot az alkalmazottaik számára. Ez a felület ugyanis biztosítja számunkra akár azt is, hogy interjúkat készítsünk valakivel, bemutassuk új termékünket új ügyfeleknek, de akár szakképzések is megvalósulhatnak webinárium formájában.
A kialakult vírushelyzetben is hasznosítani lehet a webinár adta lehetőségeket, ugyanis jelenleg több ezer ember dolgozik otthonról. Ilyenkor általában a hasonló megbeszéléseket, konferenciákat Skype-on bonyolítják le. Különbség a webinár és Skype között, hogy amíg a webinár konkrétan webes konferenciákat szolgálja -hisz erre lett kialakítva- addig a Skype inkább a hétköznapi emberek online kommunikációját teszi lehetővé, ebből pedig következik az is, hogy például korlátozott a beszélgetésben résztvevő személyek száma. Természetesen ennél sokkal több előnye van, de ezt a későbbiekben még részletezzük. A webinár tehát alkalmas lehet napi meetingekhez, konferenciákhoz, ugyanis segítségével könnyen át lehet hidalni a kommunikáció hiánya okozta problémákat, legyen szó kis- vagy nagyvállalkozásokról.
Milyen előnye és hátránya van?
Nagy előnyeke az, hogy úgy köt össze embereket, hogy senkinek nem kell több száz vagy akár ezer kilométert utazgatni egy-egy konferencia miatt. Ezzel természetesen nemcsak időt sportolhat meg az ember, de pénzt is, ugyanis egy online konferencia esetén nem kell különtermet bérelni, ahol egyébként sokszor a hangosításért is fizetni kell, nem beszélve az étel-ital felhozatalról, de gyakori probléma lehet akár a parkolóhely hiány is. Ezzel szemben, ha webináriumot tartasz csupán egy havi díjat kell befizetned, arról nem is beszélve, hogy annyi ilyen konferenciát tarthatsz, amennyit csak szeretnél.
Hátrányként bár felhozható az, hogy kissé személytelen, hisz mégsem személyesen kell meggyőznünk valakit, de ha az ember odafigyel a célcsoportra, az előadás minőségére, és szem előtt tartja mondanivalójának lényegét, akkor ez is egyszerűen kiküszöbölhető.
A webinárium menete és lehetőségei
Ha te szeretnél webináriumot tartani, akkor elsősorban egy webinár-platformon kell regisztrálnod. Természetesen vannak ingyenes próbaverziói is, viszont ilyenkor egyes lehetőségeink korlátozottak, ahogyan a létszám is. Épp ezért érdemes előfizetni egy csomagra, ami lehetővé teszi, hogy egyszerre akár több száz ember is részt vegyen az online konferenciánkon. Előfizetett adminisztrátorként viszont már jogot adhatunk másoknak a kamera és mikrofon bekapcsolására, de a chat elérhetőségét is korlátozni tudjuk. Az viszont, hogy egyes webinár-platformok milyen lehetőségeket kínálnak az változó, így érdemes előtte megnézni ezek ajánlatait és igényeinknek megfelelően dönteni.
Miután sikerült kiválasztanod a megfelelő oldalt, egy gyors regisztrációs szükséges, ami után már szabadon használhatod az oldal kínálta lehetőségeket. A konferencia előtt le kell szögezned egy időpontot, majd azoknak az embereknek el kell küldened a meghívót, akiket szeretnéd, hogy részt vegyenek az online szemináriumon. A regisztráció nekik is szükséges, ugyanis ezután kapják meg a konferencia linkjét. Ha már regisztrált tagról beszélünk, akkor nem szükséges értelemszerűen a regisztráció, ilyenkor csak az online konferencia linkjét és az ezzel kapcsolatos információkat (pl. kezdési időpont) kapja meg az illető e-mail formájában. A szeminárium közben akár egy kattintással lehetőséged van bárkit elnémítani, de ugyanígy engedélyt adhatsz akár a képernyője megosztásához, webkamerája bekapcsolásához!
Néhány népszerű és hasznos webinár szoftver
Miután kiválasztottuk az elvárásainknak és a zsebünknek is megfelelő csomagot, azután le kell töltenünk a webinár szoftvert. Egy rövid telepítést követően a szoftver már használható is. A következőkben pedig néhány népszerű webinár szoftvert osztunk meg veletek, amelyek a szakemberek körében is elterjedtek.
GoToWebinar
Az egyik ilyen népszerű webinár szolgáltató a GoToWebinar. A próbaverzióját 7 napig használhatod, ám erre a 7 napra nem szükséges még kártyaadatokat sem megadni. Lényegében ez a 7 nap bőven elegendő arra, hogy kipróbálhasd a szoftver lehetőségeit. Ezt követően 3 csomag közül választhatsz. A legkisebb csomagért (STARTER) 89€-t kell fizetni egy hónapra, amiért cserébe az online konferenciádon akár 100 ember is részt vehet. Ezt követi a 199€-s csomag (PRO), itt már 500 személy is részt vehet akár a konferencián, és számos extra funkció is elérhető válik számodra. A harmadik csomagért 429€-t kell fizetni, ez esetben már 1000 ember is tartózkodhat egyszerre egy „szobában”. IDE kattintva elértek minden egyéb fontos információt a GoToWebinar-ról.
Zoom
A másik népszerű webinár szoftver a Zoom. A szoftver két részből áll, egy webes fiókból, illetve egy számítógépen futó szoftverből, de egyébként elérhető okostelefonon és tableten egyaránt. Ingyenes használat esetén csupán annyiban vagy korlátozva, hogy maximum 40 percig tarthat egy-egy online konferencia és maximum 100-an vehetnek részt rajta. Ez tehát a Basic csomag, ami ingyenes. A következő ilyen csomag a Pro, amiért 14.99$-t kell fizetni havonta. Itt is maximum 100-an vehetnék részt egyes konferenciáidon, ami akár 24 órán át is tarthat, ugyanis ez esetben eltörölték a negyven perces limitet. Kisebb csoportnak tökéletes megoldás lehet. További csomagokat a képen láthatjátok, az előzőhöz képest jóval olcsóbb megoldásnak bizonyul.
WebinarNinja
A WebinarNinja próbaverzióját 14 napig használhatod, ezután a legkisebb csomagért is 39$-t kell fizetni, cserébe akár 100-an is tartózkodhatnak egy virtuális szobában egyszerre. Ezt követi a PRO (79$), a PLUS (129$), és a POWER (199$) csomag, amelyek a konferenciákat 300, 500, 1000 főre korlátozzák. A 14 napos próbaverzióját egyébként bármelyik csomagnak kipróbálhatod.
Hasonlóan népszerű webinár szoftverek még a Demio, az AnyMeeting, de a JetWebinar is. Döntés előtt mindenképp érdemes szemügyre venni több oldal kínálatát is! Ha te is egy online konferencia megvalósításán gondolkodsz, akkor a hozzá való eszközöket, mint például mikrofon vagy fejhallgató webshopunkban be is szerezheted!