A YouTube-ot három PayPal alkalmazott, Chad Hurley, Steve Chen és Jawed Carim alapította meg egy olyan videómegosztó weboldalként, ahol a felhasználók szabadon feltölthették és megoszthatták videójukat. Mielőtt a PayPal-nál dolgoztak, Hurley a Pennsylvaniai Indiana Egyetem design szakos hallgatója volt, Ched és Karim pedig együtt tanultak informatikát a Illinoisi egyetemen, Urbana-Champaignban. A YouTube eredeti székhelye egy pizzéria és egy japán étterem felett volt a kaliforniai San mateo-ban.
Korai évek [2005]
A "Youtube.com" domain nevet 2005. február 14-én jegyezték be, a videófeltöltés lehetőségét pedig 2005. április 23-án integrálták a platformba az eredeti ötlet alapján. A gondolat elnevezése "Tune In, Hook Up" volt. A koncepció egy online társkereső szolgáltatás volt, amely végül kudarcot vallott, viszont kivételes videó- és feltöltési platformmal rendelkezett.
Abban az évben a Super Bowl félidei műsora fergeteges volt Janet Jackson és Justin Timberlake előadásában, majd amikor a három srác vissza szerette volna nézni a műsort az interneten, egyetlen videót sem találtak róla. Ez volt az a heuréka pillanat, amikor felfedezték a komoly piaci rést. Az internetről hiányzik egy olyan paltform, ami kizárólag a videók feltöltésére, megosztására specializálódik.
Elvégezték a változtatásokat a saját platformjukon, így átalakultak egy videómegosztó felületté. Az új cég elképzelése az volt, hogy olyan felhasználók is használni tudják a platformot és tudjanak videókat feltölteni, akik különösebben nem értenek a számítógépekhez, csupán egy szabványos böngészőre és átlagos internet sebességre legyen szüksége.
Az első, YouTube-ra feltöltött videó címe "Én az állatkertben" [Me at the zoo] volt, amit 2005. április 23-án töltött fel Jawed Karim társalapító. Jelenleg több, mint 95 millió megtekintésnél jár a legendás videó, amiben Karim nem túl bőszavúan annyit mond a mögötte álló elefántról, hogy hosszú orra van neki és ez tök jó.
Hurley kihasználva tanulmányait és grafikai tudását, megtervezte az emblémát valamit a weboldal megjelenését. Chen pedig meggyőződött arról, hogy valóban zökkenőmentesen működik a feltöltés és letöltés folyamata. karim programozói készségeinek köszönhetően a csapat segítségére lehetett abban, hogy a weboldal megfelelően össze legyen állítva, emellett segített a tervezési és programozási feladatokban is.
A YouTube egy angyalok által finanszírozott garázsprojektként kezdte. 2005 novemberében a Sequoia Capital nevű vállalkozás 3,5 millió dollár értékben fektetett be pénzt és Roelof Botha (a cég partnere és a PayPal volt pénzügyi igazgatója) csatlakozott a YouTube igazgatótanácsához. A Sequoia és az Artis Capital Management 2006 áprilisában további 8 millió dollárt fektetett be a társaságba, amelynek köszönhetően az első néhány hónapban tapasztalható volt egy komoly növekedés.
A növekedés éve [2006]
Miután 2005 májusában a YouTube.com elindította béta szolgáltatását, naponta mintegy 30.000 felhasználói forgalmat generált néhány hónapos idő alatt. Miután hat hónappal később elindították a platform végleges változatát, már napi több mint kétmillió néző volt aktív. 2006 márciusára a weboldalon már több mint 25 millió videó volt feltöltve, ami napi 20.000 feltöltést jelentett. 2006 nyarára a YouTube az egyik leggyorsabban növekvő webhely volt a világon. Júliusban a weboldal naponta átlagosan 100 millió videólejeátszást nyújtott. Ez azonban nem volt zökkenőmentes és ilyen számoknál már a hibáknak is nagyobb a valószínűsége.
A felhasználók rohamos növekedése azt is jelentette, hogy a YouTube-nak technológiai szempontból is lépést kell tartania, új eszközökre és nagyobb, szélessávú internetre volt szükségük, hogy megfeleljenek az őrült számoknak. A szerzői jogok megsértésének egyre növekvő száma és a platform kereskedelmi célokra való felhasználásának érdekében végül kiszervezték a céget a Google-höz, akiknél éppen akkor vallott kudarcot a saját fejlesztésű videós platformjuk.
Idő közben az Alexa az ötödik legnépszerűbb weboldal lett és még a MySpace növekedési ütemét is meghaladta. A Nielsen/Netratings szerint a weboldal átlagosan havonta 20 millió látogatót vonzott be, körülbelül 44% nő és 56% férfi. A 12-17 éves korosztály volt a meghatározó. A YouTube, a Hitwise.com szerint az Egyesült Királyság online videó piacának a 64%-át tette ki, így kiemelkedő szerepe volt.
A YouTube 2006 júniusában marketing- és hirdetési partnerséget kötött az NBC-vel.
A Google giga-bevásárlása[2006]
2006. október 9-én bejelentették, hogy a Google 1,65 milliárd dollár értékű részvényt vásárol a társaság számára, amelyet november 13-án zártak le. Abban az időben ez volt a Google második legnagyobb akvizíciója. Ez elindította a YouTube globális média dominanciává válásának növekedését és több milliárd dolláros üzleti vállalkozást hozott létre, amely meghaladta a legtöbb televíziós állomást és más médiapiacokat, sok különböző YouTubernek és tartalomkészítőnek sikert eredményezve.
A Google és a YouTube között létrejött megállapodás azután jött létre, hogy a YouTube három szerződést nyújtott be a média társaságokkal a szerzői jogok megsértése elleni perek elkerülése érdekében. A YouTube azt tervezte, hogy továbbra is önállóan működikm társalapítójával és 68 alkalmazottjával a Google-n belül dolgozva. A vírusként terjedő [viral] videók voltak a YouTube fő húzóereje a Google korai napjai elején, például az Evolution of Dance, a Charlie Bit My Finger, a David After the Dentist és még sok más legendás videó.
A Google 2007. február 7-i SEC bejelentése feltárta a YouTube befektetői nyereségének megoszlását a Google-nek tartott előadás után. 2020-ben Chad Hurley nyeresége meghaladta a 395 millió dollárt, míg Steve Chen nyeresége a 326 millió dollárt.
Folytatódik a növekedés [2007-jelen]
A becslések szerint 2007-ben csak a YouTube annyi sávszélességet fogyasztott, mint az egész internet a 2000-es években. Elkezdik kiosztani a YouTube Awards-ot, amit az előző év legjobb videóit feltöltő felhasználók kaptak meg. A versenyen a YouTube közönség szavazhatott.
2008 novemberében a YouTube megállapodást kötött az MGM-el, a Lions Gate Entertaintmentel és a CBS-el is, lehetővé téve a társaságok számára, hogy teljes hosszúságú filmeket és televíziós epizódokat tegyenek közzé a weboldalon. A lépés célja az volt, hogy egy izgalmasabb versenyszférát hozzanak létre az olyan weboldalakkal szemben, mint a Hulu, az NBC, a Fox és a Disney.
2008-ban a YouTube bezsebeli a Peabody Awardot. A díjat azzal érdemelték ki, hogy egyszerre testesítették meg és támogatták a demokráciát.
2009 elején a YouTube regisztrálta a www.youtube-nocookies.com domaint az Egyesült Államok szövetségi kormányának webhelyein beágyazott videókhoz. Ugyanebben az évben elindították a "Shows" nevű szolgáltatást, ami az Egyesült Királyság [UK] nézőinek volt elérhető, mintegy 4000 teljes hosszúságú műsort kínálva több mint 60 partnertől.
2010 januárjában a YouTube bevezette az online film kölcsönzési szolgáltatását. Hosszú ideig csak az Egyesült Államok, Kanada és az Egyesült Királyság felhasználóinak volt elérhető, ma már Európában is lehetőség van filmeket kölcsönözni a YouTube-on. Ez a szolgáltatás több, mint 10.000 filmet kínál. 2020 márciusában a YouTube elindult az online streamingelés útján. Bizonyos műsorokat, beleértve az Indiai Premier Leauge 60 krikettmeccseit, ingyen és élőben közvetítették. A YouTube szerint ez volt az első nagyszabású sportesemény világszerte, aminek ingyenes online közvetítése volt.
2010 március 31-én megjelent a YouTube új kinézete, aminek célja a felület egyszerűsítése volt és a felhasználók által töltött idő növelése. Shiva Rajaraman, a Google termékmenedzsere így kommentálta a változást:
Tényleg úgy éreztük, hogy vissza kell lépnünk egyet és el kell távolítanunk ezt a rendetlenséget a megjelenéssel kapcsolatban.
2013 márciusában a YouTube-ot havonta látogató egyedi felhasználók száma elérte az 1 milliárdot. Ugyanebben az évben a YouTube folytatta karrierjét a média vonalon és elindította a YouTube Comedy Weeket és a YouTube Music Awardsot. Mindkét esemény negatív vagy vegyes fogadtatásban zajlott le.
2013 novemberében a YouTube saját YouTube-csatornájának feliratkozószáma meghaladta Felix Kjellberg, azaz PewDiePie feliratkozóinak számát. Ennek az volt az oka, hogy amikor egy új felhasználó regisztrált a weboldalra, akkor a YouTube automatikusan követésre ajánlotta a saját csatornáját.
Napjainkban a számok már túlnyomó többségben nem követhetőek. Akkora mennyiségű felhasználó táborral rendelkezik a platform, hogy rengeteg csatornának van több millió feliratkozója, ezzel pedig hatalmas összegeket keresnek a videóikban hagyott reklám kattintások után.
Aj új szolgáltatások között már bárkinek lehetősége van közvetlenül akár a telefonjáról élő adást indítani a platformon, néhány kattintással. A vírusszerűen terjedő videók, vlogok és életmódvideókon kívül az egyik fő húzóereje a YouTube-nak a videójátékipar.
Rengeteg híres e-sportoló tölti fel videóit a csatornájára, ezzel több milliós nézettséget generálva, de a játékosoknak lehetőségük van élőben is közvetíteni a játékokat a YouTube Gaming szolgáltatás segítségével. A közkedveltebb e-sportolókon kívül a celebek is rákaptak a videójátékokra, például az Európa-bajnok F1 pilóta, Lando Norris is.
A YouTube Premium keretein belül a felhasználónak lehetősége van 1790/hó áron hirdetésmentesen használni a platformot, a YouTube videók letölthetővé válnak, illetve hozzáférés nyílik a YouTube Music Premium szolgáltatáshoz is.
A Socialmustra egy olyan cikksorozat, amiben a közösségi oldalak keletkezését, annak körülményeit, hozzá kapcsolódó érdekességeket írunk le neked. Kövesd blogunkat a továbbiakban is, mert érkeznek cikkek többek között a Tinderről, a Twitchről, az Instagramról és sok más platformról.
A cikket a mysoft.hu hozta el neked.