Képzeld el azt a forgatókönyvet, hogy egy jól jövedelmező állásod van, de minden szabad percedet és éjszakáidat azzal töltöd, hogy egy mellékprojekten dolgozol. Csak egy kis projekt, amin a munkatársaiddal a szabadidőtökben együtt dolgoztok.
Most képzeld el azt, hogy egy időutazáson veszel részt és az 5 évvel későbbi önmagadat látogatod meg, majd azt látod, hogy a kis mellékprojekted az almúlt 100 év legnagyobb kommunikációs technológiájává vált. Ez a Twitter története.
A korai Twitter
A Twitter még csak egy kósza ötlet volt 2006-ban, ami a társalapító, Jack Dorsey fejéből pattant ki. Dorsey ötlete akkoriban teljesen más víziókon alapult. Elképzelésében a Twitter egy SMS alapú kommunikációs platform volt, ahol a baráti társaságok állapotfrissítésekben nyomon tudják követni, hogy éppen mit csinál a másik.
Később az Odeo podcasting egyik ötletbörzéjén Dorsey tálalta az ötletét az SMS alapú kommunikációs platformról a cég vezetőjének, Evan Williamsnek. Evan és társalapítója, Biz Stone zöld utat adtak Dorsey projektjének, így máris több időt tudott fordítani a projekt fejlesztésére.
A korai napokban a projekt a "twttr" nevet viselte. Abban az időben népszerű trend volt, hogy azok a kreatív domain nevek élveztek előnyt, amik csak magánhangzókból álltak. A név kitalálója nem más volt, mint Noah Glass, aki szoftverfejlesztőként dolgozott. Az ő nevéhez köthető a végleges márkanév is, a Twitter.
Az első Tweet
Jack az első Twitter üzenetet 2006 március 21-én küldte, 9:50-kor. A szöveg ennyi volt "just setting up my twttr", ami annyit tesz, hogy "éppen beállítom a twttr-emet".
Érdekes információ, hogy a Twitter fejlesztése során a csapat tagjai gyakran száz dollárnyi SMS-díjat gyűjtögettek össze a személyes telefonszámlájukra.
Miközben a Twitter kezdeti koncepcióját az Odeónál tesztelték, addig a vállalat egy jelentős változáson ment keresztül. Az Apple kiadta a saját podcasting platformját , amely lényegében megölte az Odeo üzleti modelljét. Az alapítók úgy döntöttek, hogy vissza vásárolják a cégüket a befektetőktől.
Jack Dorsey, Biz Stone, Evan Williams és az Odeo munkatársai közösen vásárolták vissza a céget, ezzel megszerezték a Twitter platformhoz fűződő jogokat is. A visszavásárlás körül még mindig sok dolog kérdéses, az egyik az, hogy miért nem hívták meg az új cégbe Noah Glass-t, aki a cég névadója volt.
A Twitter elhelyezése érdekében és formalitásból létrehozták az Obvious Corporation nevű céget a visszavásárlás után.
A Twitter robbanásszerű növekedése
A Twitter ekkor volt a növekedési ütemének csúcsán. A 2007. évi South By Southwest interaktív konferencia hatalmas, robbanásszerű Twitter felhasználtságot mutatott. Az esemény alatt több, mint 60.000 tweetet küldtek el. Ezt követően a felhasználói bázis meghökkentő ütemben növekedett, szinte meghaladva a kapacitást.
Amikor a kiszolgálók túlterheltsége jelentkezett a rendszerben, akkor Yiying Lu művész egyik munkája jelent meg a képernyőn, amin egy bálna látható, amint 8 madár éppen kiemeli őt a vízből. A Twitter-csapat ezt a képet használta, mert úgy gondolták, hogy ez szimbolizálja mindazt, hogy tudnak a problémáról és dolgoznak rajta. A sokszor túlterhelt szerverek miatt egyre többször jelent meg ez a kép, a felhasználók között pedig rövid időn belül egy korai mém lett, amit elneveztek "Fail Whale"-nek, azaz a hibát jelző bálnának.
Akkor 140 vagy 280 a karakter korlátozás?
A Twitter annak okán korlátozta a karakterek számát a tweetekben, mert eredetileg egy SMS-alapú platformként lett kialakítva. Eleinte 140 karakter volt az a korlát, amelyet a mobilszolgáltatók az SMS protokoll szabványával alakítottak ki. Mivel a Twitter végül egy internetes platformmá nőtte ki magát, a 140 karakteres korlátozás márkaépítés kérdése maradt.
2017-ben azonban a Twitter úgy döntött, hogy az okostelefonok korában már nem túl releváns a 140 karakteres korlátozás, ezért a tweetek immáron 280 karakterből is állhattak. A társaság szerint a legtöbb tweet ekkor 50 karakter körül volt, amikor pedig az embereknek több karakterre volt szükségük a limitnél, egyszerűen több tweetet küldtek. A karakternövekedés célja az volt, hogy segítsen a Twitter felhasználóknak kevesebb időt tölteni a gondolataik tömörítésével és több idejük legyen a beszélgetésre.
Felhasználói innováció a Twitteren
Ahogy a Twitter felhasználói bázisa növekedni kezdett, vicces dolog történt. A felhasználók különféle módszereket hoztak létre a szolgáltatás felhasználásával kapcsolatban. Gondolj erre úgy, mint innováció amit a szükség szült.
A felhasználók kezdetben nem tudtak válaszolni egymás twwtjeire. Egyes felhasználók elkezdték a "@" szimbólumot használni tweetjeikben, amikor egy másik felhasználó nevét leírták, így kezdték el azonosítani egymást. A módszer annyira sikeres és elterjedt volt, hogy a Twitter csapata natív módon hozzáadta a funkciót a Twitter paltformhoz. Ugyanez történt később a hashtegekkel, amik a Twitter ökoszisztéma szerves részét képezik.
Ez a felhasználó-vezérelt funkcionalités a "retweet" forrása is. A felhasználók egy olyan módszert szerettek volna, hogy úgy tudjanak egy tweetet az idővonalon posztolni, hogy megjelenjen az eredeti tweet szerzője is. Így elkezdték hozzáadni a tweetjeikhez azt a jelzőt, hogy "RT", amikor valaki más gondolatát osztották meg. 2020 augusztusában ezt a funkciót is hivatalosan beépítették a platformba.
A Socialmustra egy olyan cikksorozat, amiben a közösségi oldalak keletkezését, annak körülményeit, hozzá kapcsolódó érdekességeket írunk le neked. Kövesd blogunkat a továbbiakban is, mert érkeznek cikkek többek között a Tinderről, a Twitchről, az Instagramról és sok más platformról.
A cikket a mysoft.hu hozta el neked.